Bog genbrug og vores bøger.

Posted on

Bog genbrug har stort set altid i et eller andet omfang været centralt i min tilværelse – Det har i hvert fald været en ikke uvæsentlig del af den.
Jeg har så i forbindelse med at jeg stadig er aktiv i den sammenhæng, fået lyst til at skrive lejlighedsvis om bogoplevelser både her og på vores side med brugte bøger.

Min intention med at skrive om bøger er, udover at jeg selv har fornøjelse at skrive, at give et lille bidrag til – og forhåbentlig animere til læselyst og kærligheden til “rigtige” bøger.
Her i Holbæk er der heldigvis gode muligheder for at finde brugte bøger – ud over vores hæderkronede antikvariat Bogart Bogcafe, hvor jeg har skrevet lidt om grundlæggeren Jørgen “Bogart” her.
Er du nysgerrig på de lokale muligheder i byen – har jeg skrevet lidt om Bog-genbrug i Holbæk her.

Jeg havde ikke drømt om at bogsamling skulle blive en så stor del af pensionist-tilværelsen, men det er den da heldigvis blevet.
Den store glæde jeg har haft i mit arbejdsliv ved at have haft 100.000 vis af bøger i hænderne har aldrig forladt mig og bogsamling er blevet en del af mit Dna.
At vores hjem bugner og vidner om den del, skal der ikke være tvivl om.

Foto viser en del af bogsamlingen hos voresbøger.

At have bøger i hænderne og gå på opdagelse kender alle vi bog-nørder – man selvfølgelig velkommen til at besøge os og kigge på bøger.

Bog genbrug i en container på genbrugsplads

Det er da fantastisk at man nu kan hente bøger på genbrugspladser. Selvfølgelig også trist med de mængder fine bøger som ryger i affaldscontainere, men det har jo også skabt et helt nyt folkefærd af bog-container-arkæologer der nyder jagten efter spændende litteratur på genbrugspladserne.

Når jeg ser hvad der smides ud af fine bøger, der sagtens kunne have været til gavn og glæde, kan jeg ikke andet end prøve at kæmpe imod den tidsånd der bibringer mennesker det indtryk, at de ved en masse om litteratur fordi man har læst 5 linjer på Google.

Med fare for at komme til at lyde som en sur gammel mand, mener jeg at have konstateret at den boglige paratviden, kendskab til historie, forfattere og den kulturelle og historiske baggrund for nutiden – er voldsomt på retur – og det mener jeg er en uskik der er værd at bekæmpe.
Ikke at jeg egentlig tror at mit lille pip overhovedet betyder noget, men så har jeg gjort det!

Jeg slår dog gerne et ubetydeligt slag for glæden ved at finde en interessant bog, fordybe sig i den og forsvinde ind i bogens univers, hvor tid og rum ophører med at eksistere.
At gå på bogjagt i antikvariater, at finde bøger man ikke anede eksistensen af, at føle man som datidens jægere kommer hjem med et værdifuldt bytte, der forventningsfuldt skal fortæres og udnyttes til det yderste – den glæde findes ikke i en iPad! – og ja, far er ikke vred – han er skuffet!